Raport Newspoint: Szczepionki przeciw COVID

Raport Newspoint: Szczepionki przeciw COVID

Newspoint przeprowadził analizę dotyczącą publikacji na temat sześciu szczepionek, które ukazały się w internecie od marca 2020 roku do kwietnia 2021 roku. Z badania wyłania się medialny obraz rosnącej fali zainteresowania szczepieniami przeciw COVID-19, której szczyt prawdopodobnie znajduje się już za nami. Badaniu poddano obecność medialną w internecie szczepionek Pfizer, AstraZeneca, Moderna, Johnson & Johnson, Sputnik i Sinovac.

 

Publikacje dotyczące omawianych firm stanowiły 70,24% wszystkich publikacji o szczepionkach na Covid-19. Najczęściej wspominano o szczepionce Pfizer (24,6%), Astra/Zeneca (17,5%) i Moderna (14,9%). Pod względem źródeł w internecie, w których pojawiały się informacje o szczepionkach, najwięcej publikacji pochodziło z redagowanych portali (76,59%). Drugi w kolejności był Facebook (13,17%) i Twitter (8,32%). 

Przez osiem pierwszych miesięcy poddanych analizie liczba publikacji w każdym miesiącu nie przekraczała 2% ogólnej liczby odnotowanych publikacji (1 128 465). Przełom nastąpił w listopadzie 2020 roku (7,71% wszystkich publikacji, 6,75% zasięgu i 6,63% ekwiwalentu reklamowego) w efekcie ogłoszenia przez konsorcjum Pfizer/BioNTech pozytywnych wyników badań nad szczepionką Cominarty. Od tego momentu nastąpił duży wzrost zainteresowania tematyką szczepień.

Spośród wszystkich badanych szczepionek najwięcej pozytywnych opinii na Facebooku i Twitterze zebrał jednodawkowy preparat Johnson & Johnson (35,30%), najmniej zaś Sputnik (22,36%). 

Dane za maj i początek czerwca pokazują stopniowy spadek zainteresowania tematyką szczepionek przeciw COVID-19 w polskim internecie. Główna fala popularności medialnej szczepionek rozpoczęła się w listopadzie 2020 roku i była związana z wynalezieniem, a później certyfikowaniem preparatów Pfizera, AstraZeneki i Moderny przez Europejską Agencję Leków, oraz rozpoczęciem pod koniec zeszłego roku powszechnej akcji szczepień, która nabrała tempa w marcu i kwietniu bieżącego roku. 

Monitoring mediów Newspoint uchwycił stopniowe narastanie popularności tematem szczepionek – od pierwszych doniesień o prowadzonych badaniach przez niemal cały ubiegły rok, przez ogłoszenia o wynalezieniu szczepionek pod koniec 2020 roku, aż do szczytu zainteresowania w czterech pierwszych miesiącach 2021 roku.

Pełny Raport Newspoint o szczepienich przeciw Covid można obejrzeć na:

https://blog.newspoint.pl/index.php/2021/06/16/raport-newspoint-szczepionki-przeciw-covid/ 

 

Newspoint sp. z o.o. świadczy kompleksowe usługi związane z badaniami mediów: monitoring internetu (media społecznościowe i serwisy internetowe - unikalne, 10-letnie archiwum danych), monitoring prasy, radia i telewizji, sprzedaż danych, pogłębione raporty i analizy medialne oraz usługi badawcze w oparciu o ilościową (CAWI) i jakościową analizę treści (FGI i IDI). Oferuje najwyższą jakość danych na polskim rynku, unikalne pokrycie języków zagranicznych (75 języków ze 170 krajów świata) i największy zakres monitorowania (ponad 15 tysięcy polskich i 150 tysięcy zagranicznych serwisów internetowych; 50 mln źródeł social media).

Robert Sadowski